Tips om los te laten wat anderen van je vinden of denken op werk

onzeker-op-het-werk

We hebben allemaal wel eens momenten tijdens onze loopbaan waarop we te veel bezig zijn met wat anderen van ons vinden of denken. We zijn dan bang om onze mening te geven, bang om fouten te maken, bang om iets nieuws te proberen en ga zo maar door. Geloof me, je bent hier zeker niet alleen in. Niemand wil een grote fout begaan of horen dat hun idee slecht is. En ironisch genoeg zijn we vaak tegen onszelf nog het meest streng en kritisch. Met als gevolg dat we onszelf klein houden.

Het is belangrijk om te onthouden dat het loslaten van deze angsten essentieel is als je wilt groeien in jouw loopbaan en zelfvertrouwen. En nee, dat betekent niet dat de angsten er niet mogen zijn. Maar wel dat je je hier niet meer door laat leiden.  

Als je het zat bent om telkens rekening te houden met wat anderen van je denken of vinden, dan kunnen onderstaande tips en inzichten je helpen:

1. Weet wie je bent, waar je voor staat en hoe je jouw werk wilt doen.

Als je je te veel laat beïnvloeden door de meningen van anderen, kan het lastig worden om te weten wat JIJ eigenlijk wilt of denkt. Het is alsof je een kameleon bent die constant van kleur verandert om in de groep te passen. Onderzoek daarom wat jouw persoonlijke waarden en sterke punten zijn. Als je een duidelijk beeld hebt van jezelf en weet op welke manier je impact wilt maken, zullen meningen van anderen over jou je minder snel onzeker maken of aan het twijfelen brengen. Tip: beeld jezelf in dat je met pensioen bent, in je luie stoel zit en terugblikt op jouw leven. Hoe zou je jouw geven geleid willen hebben? Deze oefening helpt je om erachter te komen wat je belangrijk vindt in het leven.  

2. Zie jezelf los van werk.

Wanneer je jouw werk ziet als een onderdeel van jouw identiteit, dan zal de mate waarin je uitblinkt op werk bepalen hoe goed je je voelt over jezelf. Andersom werkt het precies hetzelfde: als jij jouw eigenwaarde los durft te zien van jouw werk, zal het ook makkelijker worden om bijvoorbeeld een groot en nieuw project op te pakken. Want als het project mislukt, zal het niet snel voelen als een persoonlijk falen. Hierdoor maak je het risico kleiner voor jezelf in je hoofd en zul je meer durven. Onderzoek eens in hoeverre jij jezelf identificeert met jouw prestaties. Schrijf op wat jou een goed gevoel geeft over jezelf en bekijk hoeveel van deze punten prestaties zijn, zoals jouw CV of functietitel.

Onthoud: je bent veel en veel meer dan jouw werk.

3. Accepteer dat collega’s altijd wel iets van je vinden of denken.

Soms kan stil blijven tijdens een meeting, makkelijker lijken dan jezelf uitspreken, omdat het daarmee voelt alsof collega’s geen mening over je kunnen vormen. Maar ik heb nieuws voor je: collega’s hebben altijd een mening over je. Als je iedereen tevreden probeert te houden en altijd doet alsof je het eens bent met de groep, dan ervaar je op korte termijn wellicht de minste weerstand. Maar vroeg of laat zul je als feedback krijgen dat je meer op de voorgrond mag treden en nu te weinig van jezelf laat zien. Kortom: je doet er uiteindelijk niemand een plezier mee als je constant met de rest meebeweegt. Als je écht een verschil wilt maken in je werk, is het daarom juist van belang dat je tegengas durft te geven en met nieuwe ideeën komt. Hiermee maak je impact en dwing je uiteindelijk respect af bij je collega’s.

4. Wat gebeurt er als je niks doet?

Dit is een vraag die je jezelf regelmatiger mag stellen. Als je wilt groeien als professional, is het belangrijk om te blijven leren. Kansen aangrijpen, nieuwe dingen ontdekken en je comfortzone vergroten. Maar wat als de angst voor wat anderen van je denken, zorgt dat je nieuwe kansen aan je voorbij laat gaan? Uit angst om fouten te maken en collega’s teleur te stellen. Dan houd je jezelf klein en stel je jouw professionele groei uit. Super zonde natuurlijk. Dus: wat gebeurt er als je niks doet? En wat gebeurt er als je die ene kans wel aangrijpt of juist wél zegt wat je denkt? Beeld je in wat het ergste is dat er kan gebeuren en vraag jezelf af of het opweegt tegen de kans dat het wél goed gaat en je iets nieuws leert.

Door jezelf de ruimte te geven om te falen, kun je jezelf ook de ruimte geven om te groeien en te leren. En oja - als je in een werkomgeving zit waarin je geen fouten maakt, betekent het wellicht dat je uitgeleerd bent en het tijd is voor een promotie ;).

5. Durf om hulp te vragen.

Het is niet altijd makkelijk om los te laten wat collega’s van je vinden of denken op werk, maar je hoeft dit niet alleen te doen. Maar jij bent uiteindelijk de enige die dit kan veranderen. Als je merkt dat je dit in je eentje lastig vindt, kan het helpen om hierover te praten met een professional of iemand die je vertrouwt. Niet alleen om te ervaren dat jouw gedachtes helemaal niet gek zijn en veel voorkomen. Maar ook omdat we allemaal blinde vlekken hebben waarmee we onze huidige denkpatronen in stand kunnen houden. Met tips kun je een heel eind komen, maar een echte groei in zelfvertrouwen vindt plaats als je consistent voor langere periode met dit onderwerp aan de slag gaat en ook accountable gehouden kunt worden voor jouw acties.

Professionele hulp voor meer zelfvertrouwen?

Voel je dat zelfvertrouwen jou belemmert in jouw loopbaan? Met het coaching traject van Mentaloo heb jij binnen 6 maanden gegarandeerd meer zelfvertrouwen. Meer info? Klik op de button voor een vrijblijvende kennismaking.

Vorige
Vorige

Snelle tips voor als je je niet gezien of gewaardeerd voelt op werk

Volgende
Volgende

Hoe onderhandel je over een loonsverhoging?